تای چی

تای چی را اغلب « مدیتیشن پویا» می‌نامند اما به‌نظر می‌رسد عنوان «حرکتْ‌درمانی» برای آن مناسب‌تر باشد. شواهد زیادی وجود دارد مبنی بر اینکه این ورزش ذهنی-بدنی که در ابتدا به‌عنوان یک هنر رزمی در چین شکل گرفت می‌تواند بسیاری از مشکلات مربوط به سلامتی را درمان یا از بروز آنها جلوگیری کند. برای انجام تای چی نیازی نیست حتما دارای اندامی متناسب یا در سلامت کامل باشید. همه می‌توانند به راحتی ورزش تای چی را انجام دهند: از افرادی با متناسب‌ترین اندام گرفته تا ویلچری‌ها یا افرادی که دوره‌ی نقاهت پس از عمل جراحی را طی می‌کنند. 

تای چی

در طی این ورزش سبک و دربردارنده‌ی حرکات آهسته یک سری حرکات انجام می‌شوند که نام‌ آنها از حیوانات یا حرکات هنرهای رزمی اقتباس شده است. مثلا «درنای سفید بال‌هایش را می‌گشاید» نام یکی از حرکات تای چی است. وقتی حرکات را انجام می‌دهید، به‌طور طبیعی و عمیق تنفس می‌کنید و توجه خود را –همانگونه که در برخی از فرم‌های مراقبه وجود دارد– بر احساسات بدنی خود معطوف می‌کنید. تای چی از بسیاری جهات با سایر ورزش‌ها تفاوت دارد. حرکات در این ورزش معمولا دورانی است و هرگز برای انجام آنها از زور استفاده نمی‌شود؛ عضلات به‌جای اینکه در حال انقباض باشند در حال انبساط هستند؛ مفاصل نه کاملا خمیده شده‌اند و نه کاملا باز شده‌اند و بافت‌های متصل کشیده نمی‌شوند.

تای چی

پیتر ام.وین، رئیس دوره‌ی تحقیقات ذهن-بدن و تای چی در مرکز تحقیقات اوشر دانشکده‌ی پزشکی هاروارد می‌گوید روند رو به رشد تحقیقات مدون در زمینه‌ی تای چی به این نتیجه‌ی قانع‌کننده رسیده است که «تای چی یک مکمل درمانی استاندارد برای پیشگیری و توان‌بخشی در بسیاری از بیماری‌های مرتبط با افزایش سن است.» منظور از مکمل بودن تای چی این است که این ورزش همراه با سایر درمان‌های پزشکی برای بیماران تجویز می‌شود، خواه برای رفع بیماری یا علایم اولیه‌ی آن یا به‌طور کلی‌ برای بهبود کیفیت زندگی و عملکرد بیماران.

چی کونگ:

چی کونگ که به نام کی کونگ نیز شناخته می‌شود در کلام به معنای «ترویج انرژی زندگی» است. چی کونگ چند دقیقه تنفس آهسته است که گاه با انجام حرکات ورزشی همراه می‌شود. فلسفه‌ی چی کونگ آرامش ذهن و به جریان انداختن انرژیِ بدن است. چی کونگ را می‌توان در حالت ایستاده، نشسته یا خوابیده انجام داد.

تای چی

فلسفه‌ی تای چی

لازم نیست حتما از فلسفه‌ی چینی پیروی کنید تا از فواید تای چی بهره‌مند شوید اما آشنایی با مفاهیم زیر می‌تواند به شما کمک کند تا از رویکرد تای چی درک بهتری داشته باشید:

چی: چینی‌ها بر این باورند که انرژی چی در واقع نیروی حیات است که در سراسر بدن جاری است: چینی‌ها عقیده دارند که تای چی باعث جریان صحیح چی در بدن می‌شود.

تای چی

یین و یانگ: عبارت‌اند از عناصر متضادی که به باور چینی‌ها، گیتی از این عناصر تشکیل شده است و می‌بایست بین این عناصر هماهنگی برقرار باشد، و تای چی دقیقا همین کار را انجام می‌دهد.

گرچه تای‌ چی ورزشی سبک و دارای حرکات آرام است و شما را به نفس‌نفس نمی‌اندازد اما با انجام تای‌ چی نواحی خاصی که مرتبط با تناسب اندام‌تان است – ازجمله قدرت عضلات، انعطاف‌پذیری، تعادل و تا حد کمی آمادگی برای انجام تمرینات هوازی – تمرین داده می‌شوند. در زیر برخی از شواهد را در این رابطه ارائه می‌کنیم:

 تعادل

تای چی تعادل را بهبود می‌بخشد و مطابق با برخی از تحقیقات، از زمین خوردن جلوگیری می‌کند. با بالا رفتن سن، نمی‌توان از وضعیت خود در فضا درک درستی داشت و به همین خاطر زمین خوردن در سالمندان رایج است. تای‌ چی به افزایش درک فرد از وضعیت خود در فضا کمک می‌کند. این درک توسط نورون‌های حسیِ گوشِ داخلی و گیرنده‌های کششی که داخل عضلات و رباط‌ها هستند انجام می‌شود. تای‌ چی همچنین می‌تواند انعطاف‌پذیری و قدرت عضلات را بهبود بخشد و در نتیجه، بهبود پس از آسیب‌دیدگی ناشی از زمین خوردن زودتر انجام می‌شود. ترس از زمین خوردن احتمال زمین خوردن را افزایش می‌دهد؛ برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که تمرین تای چی به کاهش این ترس هم کم می‌کند.

قدرت عضلات

تای‌ چی می‌تواند در افزایش قدرت بالاتنه و پایین‌تنه مؤثر باشد. اگر تای‌ چی به‌طور مداوم انجام شود می‌توان آن را با تمرینات استقامت و پیاده روی تند قیاس نمود. دکتر گلوریا یه، استادیار دانشکده‌ی پزشکی هاروارد می‌گوید: «با اینکه با انجام تای‌ چی قاعدتا از وزنه و نظایر آن استفاده نمی‌شود اما تمرین بازوی بدون پشتوانه که در تای‌ چی وجود دارد، بالاتنه را تقویت می‌کند. تای‌ چی در تقویت عضلات کمر . شکم مؤثر است و قسمت‌های فوقانی و تحتانی را نیز تقویت می‌کند.»

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + سه =